2/08/2016

Działanie witaminy K2- dlaczego jest tak ważna?

Jako mama miałam bliskie spotkanie z witaminą K, kiedy to karmiąc piersią miałam za zadanie suplementować nią córkę. Obiło mi się też o uszy istnienie witaminy K1, ale obecnie coraz więcej mówi się także o nieco pomijanej i zapomnianej, niesłusznie, witaminie K2. 

Skutki niedoboru witaminy K2

Procesy życiowe zachodzące w naszym organizmie odbywają się przy współudziale białek zwanych enzymami, niektóre z nich potrzebują jednak swoistego wyzwalacza by móc zacząć działać. Witamina K2 jest takim wyzwalaczem, który powoduje, że wapń- potrzebny do budowy i wzmacniania kości- wędruje dokładnie tam (czyli do kości)- przeciwdziałając osteoporozie, a nie osadza się w tętnicach prowadząc do poważnych schorzeń. Gdy mamy więc niedobory witaminy K2, wapń zamiast wędrować do zębów czy kości osadza się w tętnicach lub innych tkankach. 

Znanym jest fakt, że wapń wchłania się zdecydowanie łatwiej gdy w organizmie znajduje się odpowiednia ilość witaminy D3, jednak jeśli zabraknie witaminy K2 duża ilość przyswojonego dzięki witaminie D3 wapnia nie wie "w którą pójść stronę". Jak widać, istnieje wyraźna korelacja, pomiędzy minerałem: wapniem oraz witaminami D3 oraz K2, które współdziałając zaopatrują nasze zęby oraz kościec w odpowiednie dawki wapnia, przeciwdziałając tym samym osteoporozie oraz innych schorzeniom.

Witamina K2 to jednakże nie tylko recepta na mocne kości i zęby do później starości, K2 chroni przed Alzheimerem, stwardnieniem rozsianym oraz nowotworami (w szczególności wszelkie typy nowotworów płuc) a nawet wykazuje pozytywne działanie na zmarszczki, hamując powstawanie nowych. 

Witamina K2 jest także wyjątkowym antyoksydantem, gdyż w przeciwieństwie do przeciwutleniaczy nie usuwa ona wolnych rodników, które powstały, a blokuje ich powstawanie w mózgu. Stąd upatruje się jej zbawienny wpływ na leczenie chorych na SM.  

Jeśli ktoś z Twojej rodziny choruje na nowotwór płuc, stwardnienie rozsianie lub chociażby osteoporozę radzę Ci zgłębić temat witaminy K2.
Produkty bogate w witaminę K2

Choć zdarzają się sytuacje kiedy suplementacja witaminami jest do uniknięcia, warto każdego dnia dbać o naszą dietę w taki sposób, by dostarczać witamin i minerałów z pożywienia. Produkty bogate w witaminę K2 to przede wszystkim: sery, żółtko jaja, masło, wątróbka drobiowa (szczególnie z gęsi i kury oraz cielęca), łosoś, makrela, kapusta kiszona oraz mleko 2% i więcej. Warto pamiętać, że witamina K2 przyswaja się lepiej z tłuszczem. 

Witamina K2-MK7

Witamina K2 występuję w dwóch różnych formach: MK4 oraz MK7, przy czym badania wykazały że forma MK7 to najlepsza dla naszych organizmów wersja. Forma MK7 ma dłuższy okres rozpadu niż wersja MK4, ponadto pozostaje dłużej we krwi oraz na bardziej stabilnym poziomie. 

Ciekawostka prosto z Japonii

Choć Japończycy spożywają bardzo mało mleka i produktów bogatych w wapń, zachorowalność na osteoporozę w tamtym kraju jest znacznie niższa. Dzieje się tak dlatego, że spożywają oni sporo sfermentowanej soi tzw. natto, które posiada ogromną ilość witaminy K2 w dodatku w wersji MK7. 

Jeśli będziesz szukała witaminy K2 w postaci tabletek, najlepiej żeby znajdowała się ona w formie MK7 oraz była wzbogacona witaminą D3.






Bibliografia:
J. Zięba, Ukryte terapie. Czego ci lekarz nie powie, Rzeszów 2015

9 komentarzy:

Pokoloruj Życie pisze...

Zatem powinnam jeść jeszcze więcej łososia, które ubóstwiam :)

Mięta w kapeluszu pisze...

Słyszałam o tj witaminie, ale w moim otoczeniu funkcjonuje ona jako coś bardzo niszowego.

Z filiżanką kawy pisze...

Póki co ta witamina jest traktowana bardzo po macoszemu, ale myślę, że niedługo zacznie być należycie doceniana ;) Coraz więcej się o niej mówi i słyszy.

momontop pisze...

Ja to często kupuję różne witaminy, a potem zapominam łykać ;)

socjopatka pisze...

Widzisz, ja na przykład o niej nie słyszałam a teraz widzę, że jest bardzo ważna ;) Dzięki!

Tomek N pisze...

Sfermentowana soja brzmi bosko :). Niestety, aby się na nią skusić musiałbym wypić wiadro sake. Dlatego zostaje przy serkach :). Pozdrowienia

Sara Kozub pisze...

Makrela!!!
Uwielbiam z cebulką pastę z niej.
:D

Z filiżanką kawy pisze...

Też kocham, wczoraj nawet kupiłam i będę robić pastę, ale z serem białym dodatkowo :)

Madzia - happinessdiy pisze...

Nad suplementacją witaminy K2 powinni zastanowić się też weganie i wegetarianie. My z mężem suplementujemy. Są też przesłanki (choć niepotwierdzone badaniami), że MK7 lepiej wchłania się z witaminą D.

Prześlij komentarz

A Ty, co sądzisz na ten temat?

Copyright © 2014 Z filiżanką kawy , Blogger